تحقیقات و دیدگاه‌های صاحب‌نظران درباره دستگاه هشداردهنده شب ادراری

 

در این صفحه نظرات و بررسی‌های صاحبنظران در سایت‌ها و مراجع مختلف در رابطه با درمان شب ادراری کودکان و نقش روش درمان با دستگاه آلارم شب ادراری و روش‌های مشابه گردآوری گردیده است، تا والدین گرامی بتوانند با آگاهی بیشتر برای درمان فرزند خود اقدام نمایند.

شكيبا مهرداد, گلشن محمد

درمان شب ادراري با استفاده از دستگاه شب زنگ (Enuresis-Alarm)
مجله دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني شهيد صدوقي يزد
مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (Scientific Information Database)

روشهاي مختلفي براي درمان كودكان مبتلا به شب ادراري پيشنهاد مي‏گردد. روش درماني با شب زنگ (Enuresis- Alarm) مؤثرترين روش پيشنهادي است. در اين مطالعه نتايج اين نوع درمان، كه در جامعه ما كمتر مورد توجه قرار گرفته بررسي گرديد. 60 نفر كودك مبتلا به شب ادراري اوليه كه براساس شرح حال خواب سبك (Light sleep) داشته و در معاينات باليني مشكلات ارگانيك براي آنها مطرح نبوده انتخاب گرديدند. طيف سني كودكان بين 7 تا 13سال بود. بيماران به صورت راندم به دو گروه 30 نفره تقسيم گرديدند به افراد گروه اول دستگاه شب زنگ داده شد. افراد گروه دوم تحت هيچ درماني قرار نگرفته و بعنوان گروه كنترل در نظر گرفته شدند. 4 نفر از كودكان گروه اول بعد از 2-1 هفته از ادامه درمان امتناع ورزيدند(3/13 % (،26نفر دستگاه را به مدت 5/2-2 ماه استفاده نمودند كه در پايان اين مدت در 23نفر از آنها بهبودي )كامل و نسبي( حاصل شد درصورتي كه در گروه كنترل در 4 نفر بهبودي خودبخودي )كامل و نسبي( مشاهده گرديد كه اين اختلاف از نظر آماري معني‏دار است .(P.Value = 0) از اين تعداد در گروه شب زنگ در 13نفر بهبودي كامل (50%) و 10نفر بهبودي نسبي ( 5/38) وجود داشت ولي در گروه كنترل بهبودي خودبخودي كامل و نسبي به ترتيب در 1و 3 نفر از آنها مشاهده شد. در بررسي كه دو ماه بعد از قطع درمان انجام شد سه مورد عود شب ادراري ديده شد . (5/11%) يك مورد از آنها به درمان مجدد با شب زنگ سريعا پاسخ داد ولي دو نفر ديگر از درمان مجدد امتناع ورزيدند. در گروه كنترل موردي از عود مشاهده نگرديد.

مطالعه متن کامل مشاهده در پایگاه علمی جهاد دانشگاهی


دکتر حمیدرضا بادلی

فوق تخصص نفرولوژی کودکان
دانشیار دانشگاه علوم پزشكي گيلان
وبسایت دکتر همه

زنگ ادراری یکی از روش های رایج ومفید دردرمان شب ادراری است.این دستگاه از دوقسمت حساسه(سنسور)که به شورت یا ملحفه زیر کودک وصل می شود وقسمت دیگرکه به کودک وصل میشودتشکیل می شود. با مرطوب شدن سنسورباادرار،صدای زنگ وبعضی موارد ویبراتورآن فعال میشودکه باعث بیدارشدن کودک ویا والدین میگردد.دراین روش بتدریج کودک ازخالی شدن ادرارخودازمثانه آگاه میگرددازخواب بیدارشده،برای دفع ادراربه دستشویی خواهد رفت.این وسیله هیچ ضرری برای بیمارنداردومیزان درمان موفق دربیماران بسیارزیاداست.

مطالعه متن کامل


دکتر الهام شیرازی

فوق تخصص روان پزشکی کودک و نوجوان
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران
وبسایت معاونت فرهنگى دانشگاه علوم پزشکى و خدمات بهداشتی- درمانى تهران

برای تسریع در سیر تکاملی ادراری کودکان می توان از دستگاه زنگ استفاده کنید تشک زنگ دار هم تقریبا کار ساعت را انجام می دهد، با این تفاوت که تشک بعد از آنکه کمی خیس شد، شروع به زنگ زدن می کند. در این حال کودک با شنیدن صدای زنگ بیدار می شود، صدای زنگ را قطع می کند و به دستشویی می رود. اگر زنگ تشک خاموش نشود، تشک به زنگ زدن خود ادامه خواهد داد. این کار باعث می شود کودک طی زمان با پر شدن مثانه اش بیدار شود. از نظر درمانی، استفاده از تشک زنگ دار تا ۸۰ درصد جواب خواهد داد. مشخص نیست چرا از این وسیله با اینکه نتیجه خوبی هم دارد، کمتر استفاده می شود.

مطالعه متن کامل


دکتر غلامحسین قائدی

دکتری تخصصی روانپزشکی
کلینیک تخصصی روانپزشکی وروانشناسی بالینی راستین

درمانهای شب ادراری:

استفاده از زنگ ادرار: دستگاه مورد استفاده شامل یک بالشتک حساس به ادرار استکه زیر کودک می گذارند و ان را به یک زنگ اخبار با صدای بلند وصل می کنند. ادرار حاوی نمک و الکترولیت باعث کامل شدن مدار الکتریکی بالشتک شده و صدای زنگ اخبار را در می اورد.زنگ انقدر صدا می کند تا یک نفر ان را با دست قطع کند . کودک با این روش یاد می گیرد با نگهداشتن ادرار و خوابیدن در طول شب یا با بیدار شدن و توالت رفتن قبل از به صدا درامدن زنگ اخبار ، از صدای ازارنده زنگ اخبار پرهیز کند. عوامل دیگری مانند تقویت مناسب والدین نیز در این امر نقش دارند
انگیختگی اموزی: در ابن روش از زنگ ادرار استفاده می شود و لی بجای تاکید بر شب ادراری، بر این تاکید می شود که کودک باید در طول شب بیدار شود و به توالت برود.. کودک وقتی پاداش می گیرد که که نهایتا تا ۳ دقیقه پس از زنگ زدن دستگاه ، ان را خاموش کند ، به توالت برود و دوباره ان را تنظیم کند. والدین باید در صورت موفقیت کودک به او پاداش دهند.
حل تمامی مسایل و فاکتورهای عاطفی و روحی که در عوامل هیجانی از انها نام برده شد. اموزش نگه داشتن مثانه وو تمرین های کنترل اسفنکتر اموزش
رختخواب خشک: اساس این روش استفاده از اصول شرطی ساز کنشگر است تا کودک پاسخهای لازم برای خیس نکردن خود را بیاموزد.

مطالعه متن کامل


دکتر نادعلی موسی نژاد

جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری
فوق تخصص اندویورولوژی ولاپاراسکوپی كليه

درمان‌ با رفلكس‌ شرطی‌ قاطع‌ترین‌ روش‌ درمان‌ شب‌ ادراری‌ می‌باشد كه‌ در مطالعات متعدد‌ اثر آن‌ به‌ اثبات‌ رسیده‌ است‌. در این‌ روش‌ معمولاً وقتی‌ كودك‌ خیس‌ می‌كند بلافاصله‌ زنگی‌ كه‌ بوسیله‌ یك‌ باطری‌ فعال‌ است‌ ، به صدا درآمده‌ او را بیدار می‌كند. معمولاً یك‌ سنسور رطوبت‌ که بصورت‌ سیم‌ نازكی‌ است‌ در لباس‌ زیر قرار گرفته‌ و به‌ یك‌ باطری‌ ترانزیستوری‌ كه‌ به‌ بازو و یا كمر بسته‌ شده‌ ، وصل‌ می‌باشد. این‌ هشدار دهنده‌ ابزاری‌ مطمئن‌ بوده‌ و چندان‌ گران‌ نیست. با این روش چند ماه‌ طول‌ می‌كشد تا درمان‌ اثر كند اما چون‌ اثر آن‌ دائمی‌ است‌ و عود خیلی‌ كم‌ است‌ ارزش‌ ادامه‌ درمان‌ را دارد. مطالعات‌ مختلف‌ ارجح‌ بودن‌ این‌ روش‌ را بر ایمی‌ پرامین‌ و دسموپرسین‌ نشان‌ داده‌ است‌. شدت‌ بی‌اختیاری‌ ، سن‌ و درجه‌ هوش‌ كودك‌ اثری‌ در نتیجه‌ این‌ روش‌ درمانی‌ ندارد. ‌

مطالعه متن کامل

 

 برای تهیه دستگاه هشدار دهنده شب ادراری پی ام می توانید با شماره های زیر تماس بگیرید:

خیابان ولیعصر نرسیده به سه راه جمهوری جنب کفش بلا پلاک 1255 - تجهیزات پزشکی بهداد 

02166404324 - 02166462746 - 09122242735

 

شرق تهران - خیابان دماوند

02177591454 - 09127346992

 

و یا در پیام رسان واتساپ به شماره

0912-734-69-92

پیام دهید.

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

‌‌ 09207346992

‌‌ 021 6691 5512

‌‌ info@parsmadarco.com

‌‌ ساعت کار شرکت شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 تا 17 می باشد.

اشتراک

برای اطلاع از اطلاعیه های ما ایمیل و یا شماره تلفن خود را وارد نمایید.

 
© پارس مدار آسیا 2024