توصیه‌هایی برای والدین کودکان مبتلا به شب ادراری

توصیه برای مادران:

توصیه می شود که محیطی امن و راحت در منزل برای کودک ایجاد کنند و به هیچ وجه کودک را تنبیه نکنند تا کودک احساس گناه و عدم امنیت نکند. همچنین در صورت لزوم جهت مشاوره روان پزشکی به روان پزشک مراجعه کند و در نهایت سونوگرافی از سیستم ادراری، همراه با کشت و آنالیز ادرار در آزمایشگاه برای کودک ضروری است.

آشنا کردن کودک با عارضه شب ادراری:

گاه کودک از شما می‌پرسد: «من نمی‌خواهم رختخوابم را خیس کنم. نمی‌خواهم شما را به دردسر بیندازم. پس چرا این اتفاق می‌افتد؟»
ابتدا باید به کودک بفمانید که شب ادراری گناه نیست. خودتان هم باور کنید که کودک بدون هیچ غرضی این کار را انجام می‌دهد. پس تنبیه یا شرمنده کردن او وضع را بهتر نخواهد کرد. برای کودکتان توضیح دهید که احتمالاً کلیه او بیشتر از کلیه دیگران ادرار می سازد یا مثانه اش قادر به نگهداری ادرار نیست. می توانید با یادآوری این مسئله که شما و پدرش هم مثل او بوده‌اید فرزند خود را توجیه کنید که تنها نیست. یک بادکنک را از آب پر کنید به کودک بگویید که این بادکنک شبیه مثانه است. وقتی پر می شود به دیواره اش فشار می آید و کشیده می شود تا زمانی که دهانه بادکنک بسته باشد، آب از آن خارج نمی شود. هرگاه مغز دستور دهد، دهانه بادکنک باز می شود و ادرار بیرون می ریزد. به کمک بفهمانید که فرمان مغز همان چیزی است که او باید هنگام خواب دریافت کند. همچنین، کودک باید از نظر مشکلات و بیماریهای مربوط به شب ادراری بررسی شود.
به خصوص کودکی که علاوه بر شب، در طول روز هم دچار مشکل در کنترل ادرار است. این کودک را باید پزشک معاینه کند و تحت آزمایشهای ادراری قرار گیرد. خوشبختانه بجز در مورد کودکانی که دچار بیماری های زمینه ای مانند دیابت و عفونت یا ناهنجاری های مادرزادی اند، اغلب معاینات کودک را طبیعی نشان می‌دهند.

نظامهای تشویق:

بدلیل آسان بودن روش تشویق کودکانی که رختخواب شان را خیس می کنند از طریق پاداشی دادن به نگه داشتن ادرار، شاید بهتر باشد برای شروع از این روش استفاده شود.
پاداشها: یک روش این است که اگر کودک چند شب متوالی (البته هر چه بیشتر، بهتر) رختخوابش را خیس نکرد، پاداش ویژه ای دریافت کند چنانچه کودک بتواند چهارده شب متوالی رختخوابش را خیس نکند احتمال اینکه اختلالش دوباره عود کند کم می‌شود.
عکس برگردان و ستاره: شب ادراری (وادار کردن در طول روز) را می توان به کمک چند عکس برگردان یا ستاره ساده رفع کرد یعنی هر شب که کودک رختخوابش را خیس نکرد به او یک ستاره یا عکس برگردان بدهیم، وقتی تعداد ستاره ها یا عکس برگردانها به حد نصاب تعیین شده رسید، کودک می تواند آنرا با امتیاز خاصی یا مداد رنگی و وسایل پلاستیکی معاوضه کند. عملکرد کودک روی نموداری که شبیه تقویم است ثبت می شود هر بار که کودک بدلیل ادرار نکردن یک ستاره ی طلایی (یا عکس برگردان رنگی) می‌گیرد باید ستاره اش روی این نمودار و در جای مناسب چسبانده شود. کودک با بررسی تعداد ستاره هایش، می فهمد عملکردش چگونه بوده است. گاهی همین پاداش ها کافی است تا او دیگر ادرار نکند.
اما برای محکم کاری می توان از پاداشهای دیگری مثل بیرون بردن، تلویزیون تماشا کردن هم استفاده کرد البته به شرط آنکه کودک در طول هفته توانسته باشد ستاره های مورد نظر را جمع آوری کند. این روش، کاهش محسوسی در شب ادراری کودکان ایجاد می کند و در 20% موارد موجب درمان کودکان مبتلا به ادرار غیر ارادی می‌شود (----، اکاتاین،1990)
گاهی کودکان انگیزه کافی برای خیس نکردن رختخوابشان ندارند (شاید هم به اندازه‌ی کافی تشویق نشده‌اند) در پاره ای موارد کودک می تواند بیدار شود و توالت برود اما بجای این کار، ادرار کردن در رختخواب را ترجیح می دهد. این قضیه بیشتر در اواسط زمستان یا وقتی مسیر اتاق خواب تا توالت طولانی و تاریک است، روی می‌دهد. در این موارد والدین باید انگیزش لازم را برای کودکان فراهم کنند و مسیر اتاق خواب تا توالت را کوتاهتر کنند یا کودک را متقاعد کنند که رختخوابش را خیس نکند. اما تنبیه و مجازات کودکی که رختخوابش را خیس می‌کند، مشکلی به بار می آورد زیرا گاهی مشکل اینگونه کودکان مشکل انگیزشی صرف نیست و تنبیه آنان ناعادلانه است در چنین شرایطی تنبیه موجب افزایش اضطراب کودک می‌شود.
راه دیگر این است که به کودک نشان بدهیم ادرار نکردن بسیار خوب و مطلوب است، در این روش والدین فرزندشان را برای خشک بودن رختخوابش تشویق می کنند. ضمن اینکه ادرارهای اتفاقی او را نادیده میگیرند. آسان ترین ( و اغلب موثرترین) راهبرد برای اجرای این روش این است که هرگاه کودک شب ادراری نداشت او را سخت تشویق کنیم و مورد توجه قرار دهیم.

آموزش روزانه (اتساع مثانه):

شواهد نشان می دهند ظرفیت مثانه ی کودکانی که رختخوابشان را خیس می کنند کمتر است پس به این کودکان آموزش داده می شود ظرفیت مثانه ی خود را افزایش دهند.
در روش آموزش روزانه به کودکان می آموزند که احساس ادرار داشتن خود را گزارش دهند. پس توالت رفتن خود را پنج دقیقه عقب بیندازد. پس از پنج دقیقه به آنها اجازه داده می شود توالت بروند و به آنان پاداش داده می شود. وقتی کودکان توانستند ادرارشان را پنج دقیقه عقب بیندازند پنج دقیقه بر این مدت افزوده می شود. تا اینکه بالاخره ادرارشان را 30 دقیقه عقب بیندازند. این روش باعث می شود ظرفیت مثانه ی کودکان آنقدر افزایش یابد که بتوانند تمام شب را بدون ادرار کردن بخوابند مطمئناً این روش ظرفیت مثانه را افزایش می دهد. اما تا به حال موثر بودن آن در درمان شب ادراری به اثبات نرسیده و در واقع تنها برای به تاخیر انداختن ادرار مفید بوده است.
در این روش کودکان تشویق می شوند تا حد امکان مایعات مصرف کنند پس ادرار آنها در یک ظرف مدرج جمع آوری و مقدارش ثبت می‌شود و آنها هر روز تشویق می شوند رکورد روز قبل را
بشکنند و به این موفقیتهایشان پاداش داده می شود (بطور متوسط ظرفیت مثانه در 6 سالگی 140 تا 200 گرم ادرار است).
روش شروع کن و نگه دار، در هنگام ادرار کردن یعنی ایجاد وقفه در جریان ادرار و ادامه دادن آن موجب تقویت ماهیچه ها و دریچه های مثانه در متوقف ساختن جریان ادرار می‌شود.
در درمان ادرار غیر ارادی در طول روز نیز می‌توان برای ایجاد عادت، از روش تشویق و ابزارهای هشداردهنده‌ی قابل حمل استفاده کرد.

عود شب ادراری:

گاه کودکانی که مدتهای طولانی رختخواب خود را خیس نکرده اند، دوباره شروع به شب ادراری می‌کنند. این عارضه در اغلب موارد علت روانی دارد. کودک به دلیلی که می‌تواند تولد یک خواهر یا برادر جدید باشد مضطرب و نگران است. چنین کودکی نیاز به مشاوره روانی دارد و لازم است با او درباره آنچه نگرانش می کند صحبت شود. از هر صد کودک مبتلا به شب ادراری، یک تا دو کودک تا پانزده سالگی رختخواب خود را خیس می کنند. شب ادراری عارضه ای پر دردسر ولی خوش خیم است و در بیشتر موارد به سادگی برطرف می شود. بسیاری از کودکان سعی می کنند بیدار بمانند تا جلو این اتفاق را بگیرند. باید به چنین کودکانی اطمینان داد که این مسئله دیر یا زود حل خواهد شد. پزشک و پدر و مادر در کنار او هستند و او را حمایت می کنند تا مشکل بطور کامل برطرف شود.

 

 برای تهیه دستگاه هشدار دهنده شب ادراری پی ام می توانید با شماره های زیر تماس بگیرید:

خیابان ولیعصر نرسیده به سه راه جمهوری جنب کفش بلا پلاک 1255 - تجهیزات پزشکی بهداد 

02166404324 - 02166462746 - 09122242735

 

شرق تهران - خیابان دماوند

02177591454 - 09127346992

 

و یا در پیام رسان واتساپ به شماره

0912-734-69-92

پیام دهید.

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

‌‌ 09207346992

‌‌ 021 6691 5512

‌‌ info@parsmadarco.com

‌‌ ساعت کار شرکت شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 تا 17 می باشد.

اشتراک

برای اطلاع از اطلاعیه های ما ایمیل و یا شماره تلفن خود را وارد نمایید.

 
© پارس مدار آسیا 2024